Daltononderwijs
Het is ons doel om kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op de maatschappij waarvan zij deel uitmaken. De vaardigheden die ze daarbij nodig hebben, proberen wij hen bij te brengen: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en kunnen samenwerken. Wij stimuleren kinderen om zelf hun ontwikkelproces te sturen (eigenaarschap) en helpen / coachen waar dat nog niet zo goed lukt. De basiskennis wordt aangereikt door de leerkracht en van daaruit kunnen de leerlingen zich verder ontwikkelen. Het ontwikkelaanbod moet zo breed mogelijk zijn en rekening houden met Meervoudige Intelligentie. We helpen de leerlingen hun metacognitieve vaardigheden te ontwikkelen en streven naar doelmatige effectiviteit. Goed kunnen omgaan met je eigen gevoelens en die van anderen neemt een belangrijke plaats in.
Motto: Op onze school spelen, leren en werken wij samen aan onze eigen ontwikkeling !
Wij onderschrijven het gedachtegoed van Helen Parkhurst (1922): Zij wil van kinderen kleine ondernemers maken en wil dat deze jonge mensen vooral onbevreesd in het leven staan, vol zelfvertrouwen, creatief, initiatiefrijk, sociaal en hun maatschappelijke verantwoording nemen. Wat de maatschappij volgens Parkhurst nodig heeft zijn sterke mannen en vrouwen. Mensen die hun leven zelfstandig kunnen plannen, zelfbewust zijn en met zelfvertrouwen in de wereld staan. Mensen die vooruit kunnen kijken, maar die daarbij gericht zijn op samenwerking en voor elkaar opkomen.” (1922)